torsdag 1 oktober 2015

Sjuk. Del 2

Ja..vad ska man säga? Det är första oktober idag och september försvann i en IVF bubbla med tillhörande kroppskollaps. Efter att vi fått veta att vi skulle avbryta hela behandlingen så trodde alla att kroppen skulle lyssna och börja må bättre...men inte!

Jag fick ondare i magen och sen mådde jag väldigt konstigt. Fick svårt att andas osv. Och så en morgon då D hade åkt till sthlm med jobbet så börjar jag att kräkas och får världens blodtrycksfall. Fick ringa 112 och de kom på 5 minuter och det blev en snabb färd till sjukhuset. Fick förklara för akutläkaren att det bästa nog vore om de körde mig till ferilitetsenheten för jag trodde nog att det hade något samband. Tillslut fick jag komma dit och då visade alla prover att jag var väldigt uttorkad och hade massa vätska i magen. Mina äggstockar hade fortsatt växa så de är över 15 cm långa på varje sida fulla med äggblåsor som nu blivit till cystor. Efter dropp mådde jag bättre så då fick jag komma hem.

Sen gick det bara några dagar så började jag få så vansinnigt ont i magen, det krampade nåt hemskt och jag fick bli inskjutsad till ferilitetsenheten igen och där konstaterades att en av cystorna hade spruckit och jag hade en stor blödning I magen. Blev inlagd med dropp och ev operation väntade där de sa att "i värsta fall måste vi plocka ut allt"... den skräcken!

Blev inlagd på en avdelning fullproppad med morfin. Efter 2 dagar så hade blödningen stannat och operationen kunde ställas in och vi fick åka hem på lördagen med order om att vila och komma tillbaka på måndagen.

Under söndagen kände jag hur magen bara växte och jag fick svårt att andas ordentligt. Vi väntade ändå in måndagens besök hos läkaren. Väl där så fick de tappa mig på vätska (x antal liter med blodblandad vätska) . Att bli tappad på vätska är en obehaglig upplevelse.. och så fick jag mer dropp för kroppen är helt uttorkad. 

Och lite där är vi..varannan dag efter detta har vi fått åka in och tömma mig på vätska och sen få dropp.
Igår hade äntligen proverna börjat vända och se bättre ut och vätskan blir mindre så det känns som att det borde vända nu.

Jag är helt färdig..läkarna fattar ingenting hur det kunde bli såhär..min kropp har verkligen reagerat knäppt på allt detta.

Nu vill jag bara bli frisk,orkar inte tänka på något annat.

D är heelt fantastisk i allt detta! Varit med på alla läkarbesök och i allt,satte sig på första tåget från sthlm när han va där för att komma och ta hand om mig.  Längtar så efter att allt ska bli bra igen så vi orkar göra lite roliga saker också. Nu tittar vi väldigt mkt på film,serier och spelar spel..vilket iof är väldigt mysigt :)

2 kommentarer:

  1. Åh, jag har tänkt på dig! <3 Vilken otäck pärs att behöva gå igenom. Hoppas att det blir ordning på kroppen snart så att du får repa dig och bli och må bra igen.<3 Låter som att du råkat ut för värsta sortens överstimulering. Har de inte kunnat säga nåt alls om varför det blivit som det blivit och med kroppen starka reaktion på allt?
    Önskar att du snart ska få må bättre! Jag tänker på dig! Stor kram!

    SvaraRadera