tisdag 9 februari 2016

Recept.

Igår gjorde jag en supergod morotssoppa så jag tänkte att jag delar med mig av receptet. Nu kan jag  inte att lägga upp några bilder, men soppan blev så otroligt orange och härlig! Och nybakat bröd till soppa är alltid gott.


Morotssoppa
4 portioner

7 morötter (jag blandade stora och små)
1 l vatten
1,5 grönsaksbuljongtärning
salt
0,5 dl grädde
Ingefära (valfritt)

Skala morötterna och skiva de i smala skivor. Koka upp vatten, salt och buljong tillsammans med morötterna. Låt koka tills morötterna är mjuka. Mixa sen alltsammans i en mixer eller med en mixerstav. Ställ tillbaka på plattan och tillsätt grädde och ev. ingefära (jag hade torkat ingefära på burk, färsk går lika bra!). Koka upp - klart! (tillsätt mer grädde/salt/ingefära ev peppar tills du är nöjd)
Blir en så fin och mjuk soppa med mycket smak av morot. Supergod.

Till soppan gjorde jag ett favoritbröd, filmjölkslimpan. Så enkel att bara slänga ihop, ingen jäsning eller nånting. Receptet är lätt att lära sig utantill och bara slänga ihop när limpan i skafferiet börjar bli torr eller när brödet har tagit slut. Det tar en timma ungefär och under tiden det står i ugnen kan man läsa, laga mat eller bara vila. Så skönt! Igår började med brödet, ställde in det i ugnen och sen började jag med soppan. Perfekt i tid!

Filmjölkslimpa

7 dl rågsikt
0,5 dl brödsirap (mörk funkar lika bra)
1 msk brödkryddor
2 tsk bikarbonat
4 dl fil
0,5 msk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Tillsätt fil och sirap. Degen ska vara kladdig. Smörj en avlång brödform, klicka i smeten. Ställ in i ugnen och låt stå mellan 45-60 minuter (beror lite på hur blöt degen var och vad du har för ugn)
Låt svalna och njut med smör och ost på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar