onsdag 11 januari 2017

Barnmorska.

Vi har en helt fantastisk barnmorska! Hon är erfaren, jobbat i många år, vilket gör att hon är sådär härligt rak och ärlig och vet saker. Hon kan svara på våra frågor och är så kärleksfull och uppmuntrande. I och med att min kropp ger sig mer och mer så känner man sig ju rätt matt och trött, men hon är så uppmuntrande att jag går ifrån besöken hos henne med sån glädje. Igår sa hon att "Frida, du är en riktig kämpe, många som mår som du är heltidssjukskrivna för längesen och bara klagar, det gör inte du. Ta åt dig, du är jätteduktig och kämpar på så bra. Ta hand om dig nu!" Och att få höra det, när man känner sig svag men försöker hålla glädjen uppe, det betyder så oerhört mkt! Det sköna med vår barnmorska är också att hon är så rak, det är inget "ojjande" eller så utan hon är bara så ärlig och härlig. Bland det bästa är att hon ser min man också! Han är lika viktig på våra besök som jag och bebis. Barnmorskan frågar alltid honom om han har några frågor, om hur han mår osv, och det betyder massor!

Den där ärligheten och tydligheten från vår barnmorska gör så mycket! Jag och mannen uppskattar den väldigt mycket i alla fall.

Jag hade gärna haft med mig henne till förlossningen, det hade varit en enorm trygghet! Men, jag har träffat flera av barnmorskorna som jobbar på förlossningen i samband med alla undersökningar, utredningar, fertilitetsbesök osv, så jag vet att vi kommer få träffa fantastisk personal där också vilket gör mig trygg ändå.

Håller på att läsa "föda utan rädsla" just nu. Bra bok! Annars har vi inte gått nån profylax eller liknande, vi ser lite klipp på youtube och jag talar om för mannen om hur jag önskar ha det, så att han ska veta..sen tänker vi att vi tar det lite som det kommer..naivt?! Går ni profylaxkurser?

Imorn börjar i alla fall föräldrakursen, tre torsdagar i januari. Ska bli riktigt roligt!

2 kommentarer:

  1. Följer dig med spänning även om jag inte kommenterat här så ofta. Läste också föda utan rädsla, jag tyckte den var bra. Tror att min förlossning kändes lättare tack vare rätt tankar, sen hur en förlossning blir kan man ju inte styra, däremot har man ju viss kontroll över hur man reagerar. Med din inställning tror jag du kommer klara förlossningen galant :) snart är er lilla knodd hos er <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar! <3 Ja snart är han eller hon här, ska bli så spännande! :)

      Radera