torsdag 9 juni 2016

Långa dagar.

Nu har jag varit tyst länge, men har helt enkelt inte haft kraft att skriva. Så nu kommer allt på en gång, långt inlägg alltså. 

Jag gick hem från jobbet i onsdags efter beskedet om att min kropp inte alls mådde bra. Ordniationen från läkaren var då att vi ändrade dosen på Menopur från 187,5 enheter till 112,5 för att minska risken för överstimulering. Gjorde detta onsdag och torsdag kväll innan det var dags för återbesök på fredagen. 

På fredagen fick jag åka tidigt och ta prover innan vi skulle på undersökning under förmiddagen. Den undersöknigen var positiv! Mina värden såg bättre ut än vad läkarna hade kunnat tänka sig och äggblåsorna såg ut att må bra av den minskade dosen hormoner. Så i fredags började hoppet återvända. Men läkarna talade fortfarande om total återfrysning och ingen återföring denna gång. 

Vi fick komma tillbaka på lördagen för ytterligare prover och undersökning. Kroppen fortsatte att svara positivt på de låga doserna och jag såg ut att vara färdigbehandlad och redo för äggplock. Dock kom ju då en helg med röda dagar så äggplock kunde det inte bli förrän på tisdagen. Läkarna valde då att ge mig en ännu lägre dos av Menopur på lördagskvällen för att sen på söndagen kunna ta Ovitrelle. Så från 112,5 enheter Menopur tog jag istället 75 enheter på lördagskvällen samt att vi fick ta orgalutranet senare på kvällen för att effekten skulle hålla i sig och hindra kroppen från att ägglossa själv. 

Jag var väldigt spänd och orolig på tisdag morgon när vi skulle plocka äggblåsorna. Dels för att jag var rädd att kroppen skulle ha ägglossat redan, men också för hur kroppen skulle må. Väl på plats fick vi komma först in och D fick gå och ge sitt prov medan jag fick infart och alvedon.

Redo för äggplock i tisdags. 

När vi fick komma in var spänningen stor. Men när allt var på plats såg äggblåsorna jättefina ut, jag hade endel vätska i magen men det såg ändå förhållandevis bra ut. Så de började ta ut äggblåsorna, efter 3 stycken ropade de "ägg" från labbet och då visste vi att det fanns minst 1 ägg iallafall. Totala antalet äggblåsor de fick ut vet jag inte, men bra många iallfall.

Sen fick vi lägga oss på rummet och vänta besked om hur många ägg vi hade fått. Jag var rejält påverkad av morfinet men såg på barnmorskan när hon kom in att hon log, så jag hann tänka att det måste vara positivt. 

10 ägg!! 10 ägg hade de fått ut. Åh vad stolt jag blev över min kropp då! SÅ underbara nyheter! 

Jag frågade lite försiktigt vad de trodde om återföring, och läkarna svarade, hör och häpna, att om kroppen fortsatte må bra så kunde jag få komma tillbaka på torsdag för en undersökning och då skulle de avgöra.

Så, åkte från sjukhuset med ett litet hopp om att kanske få göra en återföring ändå. Men, först skulle äggen bli befruktade också. Väntade in samtalet på onsdagen och kl 13.00 ringde barnmorskan och berättade att 4 ägg hade blivit befruktade. 4 stycken! Helt fantastiskt med vår historik att få höra dessa nyheter. 

Berättar i nästa inlägg om vi fick göra återföring eller inte. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar